کشش لاستیک موجود یک مسئله ایمنی بزرگراهی است، به ویژه در جاده های مرطوب. اصطکاک لاستیک و جاده در جاده های خشک و تمیز اساساً مستقل از عمق آج است و در درجه اول به بافت سطح جاده بستگی دارد. با این حال، اصطکاک لاستیک-خیس-جاده، هم برای نیروهای ترمز طولی و هم برای نیروهای پیچی جانبی، به متغیرهای مختلفی بستگی دارد که مهمترین آنها به عمق آب، سرعت و عمق آج لاستیک، و بافت سطح جاده است.
مالک و اپراتور خودرو روی سرعت و وضعیت لاستیک ماشین کنترل دارد، اما نه بر عمق آب یا بافت سطح جاده. حداقل عمق آج تایر در اکثر ایالات متحده و اروپا قانون گذاری شده است. کاهش سرعت برای شرایط جاده مرطوب نیست.
بررسی الزامات ایالتی برای حداقل عمق آج قانونی برای تایرهای خودروهای سواری در ایالات متحده ارائه شده است. اکثر ایالتها به حداقل 2/32 اینچ (تقریباً 1.6 میلیمتر) آج نیاز دارند، اما دو ایالت کمتر به آج نیاز دارند، برخی نیازی ندارند، و برخی از معیارهای فدرال برای بازرسی ایمنی خودروهای تجاری پیروی میکنند.
نیاز 2/32 اینچ با ارتفاع میله های سایشی تعبیه شده در تایرهای خودروهای سواری فروخته شده در ایالات متحده مطابقت دارد، اما دلیل این نیاز یا سایر الزامات موجود مشخص نیست.
تحقیقات اخیر نشان می دهد که حداقل عمق آج 2/32 اینچ از کاهش قابل توجه اصطکاک در سرعت های بزرگراه، حتی برای جاده های با حداقل خیس بودن، جلوگیری نمی کند. این تحقیق نشان میدهد که لاستیک کامیون حواله ای با عمق آج کمتر از 4/32 اینچ ممکن است تقریباً 50 درصد اصطکاک موجود را در این شرایط از دست بدهند، حتی قبل از اینکه آبپلنینگ اتفاق بیفتد.
نتیجهگیری میشود که الزامات فعلی برای حداقل عمق آج تایر خودروی سواری مبتنی بر ملاحظات ایمنی منطقی نیست و افزایش حداقل عمق آج تأثیر مفیدی بر ایمنی بزرگراه خواهد داشت.
وظایف اصلی HE لاستیک در یک وسیله نقلیه خودرو عبارتند از: (الف) حمل وزن وسیله نقلیه، مهار آن از بی نظمی های جاده، و حذف صدا. (ب) برای ایجاد کشش کافی برای شتاب گیری، رانندگی و ترمز. و (ج) برای ارائه کنترل کافی فرمان در سرعت های بالا.
کنترل کافی فرمان که در روزهای اولیه خودروها بدیهی تلقی می شد، با افزایش سرعت رانندگی بسیار مهم می شود. خاصیت لاستیکها که در آن فرمان انجام میشود، قدرت پیچیدن نامیده میشود. این قدرت عملاً در چرخهای سخت ناچیز است، اما به دلیل افزایش سطح تماس جاده توسط لاستیکهای پنوماتیکی تعبیه شده است.
رانش گوشه ای زمانی ایجاد می شود که صفحه لاستیک چرخان با مسیر حرکت خود زاویه ایجاد کند. رانش تا نقطه ای که لغزش شروع می شود با این زاویه متناسب است. هنگامی که تایر خمیده می شود، بسته به اینکه لاستیک ماشین سواری به سمت منحنی خم شود یا “دور از” منحنی، نیروی پیچیدن افزایش یا کاهش می یابد.
- منابع:
- تبلیغات:
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.